Monday, November 19, 2012

Singel i stan

Glad måndag på er!
Helgen bjöd endast på Grey's Anatomy i tv-väg men det tar vi i ett annat inlägg. Däremot var jag på en screening av fyra polska filmer, varav tre var kortfilmer. Jag gillar verkligen det formatet, det är som små konstverk som ibland lämnar starkare intryck än långfilmer. Kanske på grund av att formatet kräver en starkare betoning på budskapet. Vid den här screeningen var alla fyra regissörer närvarande och frågestunden efteråt var mycket intressant. Jag blir alltid så imponerad av människor som ägnar så mycket tid och energi till skapande.

Hursomhelst.
En av kortfilmerna, av Olga Kalgate, handlade om en illustratör och hennes singelliv.

Filmen drog paralleller till sagan om Rödluvan, men det jag plötsligt kom att tänka på var "Singel i stan". 90-tals-sitcom om serietecknaren Caroline och hennes assistent/färgläggare Richard. Kommer ni ihåg?


Googlade lite snabbt på serien och upptäckte bland annat att Lauren Graham (Gilmore Girls Lorelai) tydligen spelade en roll. Kanske var det bara något avsnitt. Hursomhelst påminde "Singel i stan" mig om hur fantastiskt det var när Caroline och Richard FAKTISKT blev ihop, och gorbys-piroger på lunchrasten som inföll samtidigt som håltimme så man hann gå hem och äta. O'boy efter skolan och pappas soffa var även referenser ur mitt sena 90-tals liv som flög förbi i mitt huvud. Får klippen dig att komma ihåg något?



Fredens!

No comments: