Tuesday, November 13, 2012

Picture not related

Tjena!
Sitter framför teven och Desperate Housewives ska precis dra igång. Det verkar som kanske den sista eller näst sista säsongen?
Hursomhelst är det här en av mina trevligaste stunderna på jobbet.

***VIKTIGT MEDDELANDE!! Brian Austin Green a.k.a David Silver i Beverly Hills 90210 är med som guest appearance! Han är härlig ändå. Älskade att han och Tiffani Thiesen a.k.a. Valerie Malone var ihop i verkligheten också. Älskar när sånt händer. Kan ni fatta att Sookie och Bill liksom har fått riktiga barn ihop i verkligheten? Snacka om TRUE BLOOD. ***

Tillbaka till morgonteve. Jo, det är en riktig mysstund. Dagens motsvarighet till veckans fredagsmys, nästan. Här i London är basutbudet stort, särskilt när det gäller sitcoms, såpoperor och dramaserier ( motsvarigheterna till heroin, kokain och chrystal meth i mitt liv) så guldet i morgonmunnen brukar bestå av lite Frasier, lite Everybody loves Raymond, lite Scrubs, lite Big Bang Theory, lite How I Met Your Mother, lite Desperate Housewives, lite Ugly Betty. Jag brukar undvika såpoperorna (Emmerdale, Coronation Street, Hollyoaks). Jag tycker inte det passar som morgonteve.

Jag vill nu påpeka att jag inte tittar på alla dessa serier varje morgon. Men visst, det kan bli ett par timmar vissa morgnar. Jag jobbar kväll, så det är lätt att man fastnar en stund. Och till mitt försvar har jag bara basutbudet hemma i Stockholm (SVT1,SVT2, TV4). Så det här fungerar lite som tevetittandets Carpe Diem. Gud, hoppas inte mamma läser.

Men visst är det något särskilt med morgonteve?

När vi var små tittade vi på adventskalendern eller sommarlovsteve.
När vi blev vuxna blev plötsligt morgonprogrammen med programledare i soffa och 3-minutersinslag om rostade rotsaker plötsligt en härlig stund med kaffe i näven.

Vad vi än tycker om teve som fenomen så har det blivit en stor del av våra moderna liv. Det är dock flyktigt, och vete sjutton  om en sådan tidsbunden aktivitet som morgonteve har en särskilt lång livslängd. Kanske är det ett stycke historia som vi berättar om för barnbarnen om 50 år.

Ni vet ju vad jag tycker om teve. Jag tycker om teve.

Och grävlingar


No comments: