Thursday, November 8, 2012

Jakten på det perfekta livet



Allas vår älskling Hanna Hellqvist leder den för hösten nya tv-serien "Jakten på det perfekta livet". Till att börja med gör SVT det lätt för sig enkom med genidraget att återigen anställa Hellqvist. Jag har i skrivande stund inga tittarsiffror på förlagan, "Jakten på lyckan",  men kan bara anta att serien gick så pass bra att en ytterligare säsong var på sin plats. Den blotta åsynen av Hellqvist gör att jag går in i soffmysar-mode snabbare än vinjetten hinner spela klart. Hennes varma, värmländska och inbjudande sätt gör att jag ett flertal gånger under de 30 minuterna i sändning hinnner tänka "Jag älskar Hanna Hellqvist", " Jag vill vara Hanna Hellqvists BFF", "Jag vill vara Hanna Hellqvist", etc etc.

"Jakten på det perfekta livet" är en serie reportage där Hellqvist reser runt i sin gamla Volvo för att intervjua människor som liksom lyckats. Som lever det perfekta livet på ett eller annat vis. Programmet angriper fenomenet perfekt liv från olika håll. Det första programmet handlar om riktigt bra kärleksrelationer. Det andra om lyckan i att shoppa. Hellqvists intervjuer blandas med expertutlåtanden från psykologer, livsforskare och liknande proffs på ämnet.

Den totala avsaknaden av klappa på huvudet eller skriva på näsan är otroligt befriende. Så som i alla fall jag önskar att alla reportageprogram var. Det handlar inte om att tala om hur vi når det  perfekta livet utan ger snarare en chans till observation av folk som faktiskt är där, i alla fall delvis. Det är mysigt att kunna tjuvtitta in på människor som har det bra istället för tvärtom. Tjuvtittande på misär, dekadens och beteende som vi fördömer känns förlegat och väldigt mycket tidigt 2000-tal. Vi blev sondmatade med program a la Big brother och Ricki Lake så länge att det känns fräscht att faktiskt få följa med personer som är lyckliga.

Men en annan framgångsfaktor i programmet är förstås också att det öppnar för reflektion kring varför vissa saker gör oss lyckliga. I första programmet funderar Hellqvist under de avslutande minuterna över hennes relationer i livet. Och hur ett "riktigt" förhållande, alltså ett av romantisk art, egentligen skulle vara mer värt eller bättre än det hon redan har med sin bästis Linda. I program nummer två får vi förklarat av en psykolog hur vi är genetiskt inställda till att inte ha ett stopp på vårt begär. Denna ickeexisterande spärr har inte skadat oss tidigare då utbudet av godsaker och annat inte varit tillräckligt stort för att vi ska föräta oss eller förgöras av materiellt begär. Allt detta leder till en stunds reflektion kring vad lycka och det perfekta livet faktiskt är.

Kanske tillhör jag den perfekta målgruppen för programmet då dessa frågor är sådana som jag ägnar lite tid åt varenda dag. Hursomhelst så är "Jakten på det perfekta livet" ett program som underhåller och stimulerar hjärta och hjärna på samma gång och för mig är det en klockren kombination. Jag får titta på tv, och få den mycket unika tillfredställelsen som alla guilty pleasures ger, och det känns även som att jag gjort något nyttigt.   

Typ som  när man hade en rolig lektion i skolan.

Allt under ledning av allas vår gulleplutt Hanna Hellqvist. Grädden på moset!(Tänk er nu det sagt på värmländska)

Du kan se serien på SVTplay.


No comments: